lauantai 27. helmikuuta 2021

Ajatuksia kirjasta: Leif Erikson; Teesejä Raamatusta (Perussanoma)

 

Johdanto

Olen raapaissut pintaa Lutherin teologiaan lukemalla kirjan ”Johdatus Lutherin teologiaan toim Pekka Kärkkäinen” ja ”Evankelis-Luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat”Olen lukenut myös Katekismusta.

Teesi 1: Kätketty Jumaa ilmoittaa itsensä

Ilman Jumalan erityistä ilmoitusta Raamatussa ja Kristuksessa ihminen pysyy auttamatta epäjumalan palvojana. Kristuksen ulkopuolella Jumala on vihainen ja alaston. Tämän vuoksi rakastan ehtoollista. Se lepyttää Jumalan, ja Raamatun sanasta tulee rauha sydämeen.

Teesi 2: Raamattu on Jumalan auktoritatiivinen sana      


Koko Raamatun sana on Pyhän Hengen inspiroimaa ja sitä voi lukea tai ymmärtää vain Pyhän Hengen avulla. Jumalan sanaa voi sekä lukea silmillään tai kuunnella korvillaan. Olen saanut arvokkaan kutsun: opettaa Raamattua. Voin ymmärtää ja tulkita Raamattua vain Pyhän Hengen avulla.

Teesi 3: Raamattu on elävä ja vaikuttava armonväline

Pelastusteko on todellinen. Jeesus on oikeasti kärsinyt, kuollut ja noussut ylös. Tästä kaikki evankeliumit kertovat. Tämä on Pyhällä Hengellä omaksuttava, muuten ei oikein voi kutsua itseään kristityksi. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta Room 10:17 Kuulemalla Raamatun opetusta herää usko. Raamatun sana on toinen armovälineistä, joiden kautta Jumala erityisesti toimii. Toinen on sakramentit eli kaste ja ehtoollinen. Pyhän Hengen työ on Lutherin mukaan se, että armovälineidensä kautta, Jumala ei vain lähesty meitä, vaan asuu meissä ruumiillisesti. Kuultu sana ei kuitenkaan hyödyttänyt heitä, koska se ei sulautunut uskossa niihin, jotka sen kuulivat. Hebr 4:2 Sanan sulautuminen erilaisiin sydämen maaperiin on erilaista. Kylväjävertauksessa kerrotaan, että kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä sitä, niin tulee Paha ja tempaa pois sen, mikä on kylvetty hänen sydämeensä. Tätä tarkoittaa se, mikä on kylvetty tien oheen. Kallioperälle kylvetty kuvaa ihmistä, joka sanan kuullessaan ottaa sen heti iloiten vastaan. Koska hänellä ei ole juurta itsessään, hän kestää vain hetken ja luopuu heti, kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden. Orjantappuroihin kylvetty kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi. Mutta hyvään maahan kylvetty tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja tuottaa sadon, joku sata, joku kuusikymmentä ja joku kolmekymmentä jyvää. Matt 13:1-23 Se, että pystyy ottamaan ristin sovitustyön vastaan ja ymmärtämään Raamattua on Jumalan lahja. Raamattu on armoväline, joka synnyttää uskon.

Teesi 4: Kristus on Raamatun keskus

Uskon perinteisesti Katekismuksesta löytyviin asioihin. Sieltä löytyy mm. 10 käskyä, kolminaisuusoppi: Luominen, Lunastus ja Pyhitys, kasteen ja ehtoollisen sakramentit, Isä meidän rukous ja Herran siunaus jne.. Ja sitten uskon rakkauteen: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh 3:16 Joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus...Jumala on rakkaus. Joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. 1 Joh 4: 8,16 Jeesus Kristus on Raamatun keskus. Hän on täyttänyt lain ja profetian lupaukset inkarnaatiollaan, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan. Jeesuksen Kristuksen risti on kristinuskon perussanoma ja se on rakkauden sanoma. Uskon myös neitseestä syntymiseen, mutta hyväksyn naispappeuden ja mielestäni homoparit voivat maistraatissa virallistaa suhteensa, mutta ei mennä kirkossa naimisiin. Raamatun päämäärä on opettaa ihmisiä tuntemaan Kristus. Kristus ja häneen uskominen on koko Raamatun tarkoitus ja päämäärä.

Teesi 5: Raamattu on selkeä sekä ulkoa että sisältä

Minun on helppo lukea ja ymmärtää Raamattua.

Teesi 6: Ulkonainen sana kantaa sisäistä sanaa

Sisintänsä tutkimalla löytyy vain pimeyttä ja pahuutta. Ettekö käsitä, että kaikki se, mikä menee suusta sisään, menee vatsaan, ja se ulostetaan? Mutta se, mikä tulee suusta ulos, lähtee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset. Nämä saastuttavat ihmisen, mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Matt 15:17-20 Jumala puhuukin ihmiselle ensin ulkonaisen Raamatun sanan välityksellä ja sitten tuo sana vaikuttaa sydämissämme Pyhän Hengen kautta. Ensin Raamatun sana, opetus: ulkoinen sana ja sitten sen vaikutus sydämessä Pyhän Hengen avulla, esim ilmestykset, sanan ymmärtäminen, usko ja hengelliset lahjat: esim armolahjat ja Hengen hedelmät. Niitä, jotka sanovat saaneensa Hengen ilman sanaa, kutsutaan hurmahengiksi. Minulle tämä on tärkeä huomio siksi, että olen mennyt psyykeeltäni rikki, enkä pysty luottamaan helposti kuulemiini ääniin tai näkemiini näkyihin. Kaikki niistä eivät tule Jumalalta, vaan ovat valhehenkiä ja valhenäkyjä. Mutta Pyhä Henki muuttaa ulkonaisen sanan sisäiseksi. Pyhä Henki siirtää sanan korvasta sydämeen. Tällaiseen sanaan voin luottaa.

Teesi 7: Uskomme sekä lihaksi tulleeseen sanaan että kirjoitettuun sanaan

Vaikka juuri sanoin, ettei näkyihin voi luottaa, haluan kertoa kuitenkin, että olen näyssä nähnyt Jeesuksen Kristuksen kasvot. Hänellä oli pitkät hiukset, ei ollenkaan partaa ja hän oli hoikka, niinkuin monessa ikonissa on kuvattu. Mutta Hänen silmänsä olivat ihmeelliset; kuin kristalli tai moniulotteinen timantti tai briljantti. Hänen silmiensä kirkkaus muodostui Raamatun Sanasta, Raamatun lauseista ja sillä tavalla Hän on Jumalan Sana elävänä. Hänestä virtasi elävää vettä ja rauhaa. Hän on Rauhanruhtinas. Minulle Jeesus on Elävä Sana.

Teesi 8: Raamattu on oman itsensä tulkki

Viljelen opetuksissani paljon Raamatun sanaa, olenhan saanut kutsun Raamatun opettamiseen. Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta eivätkä sinne palaa vaan kostuttavat maan, tekevät sen hedelmälliseksi ja versovaksi, niin että se antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin käy myös sanani, joka minun suustani lähtee: ei se palaa luokseni tyhjin toimin vaan toteuttaa sen, mitä minä haluan, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. Jes 55:10,11 Raamatun tekstin esillä olo on vähentymässä. Ihmiset tietävät yhä vähemmän ja vähemmän, mitä Raamatussa lukee. Minun opetuksissa vaihtelee kirjaimellinen, hengellinen, moraalinen ja lopunajallinen merkitys. Lain ja evankeliumin erottamisessa voisin harjaantua. Opin uutta tästä Teesejä Raamatusta -kirjasta, että lakia on kaikki, mitä Jumala vaatii sanassaan ja evankeliumia taas on kaikki, mitä Jumala antaa. Evankeliumi antaa sen, mitä laki meiltä vaatii. Kun Raamatun sana vaatii meitä olemaan täydellisiä, niin kuin meidän taivaallinen isämme on täydellinen Matt 5:48 Evankeliumi antaa meille Kristuksen täydellisyyden ja pyhyyden lahjana.

Teesi 9: Raamattu ja kirkon traditio kuuluvat yhteen

Olen yhteiskristillinen, joka tarkoittaa, että uskon Kristuksen ruumiiseen, johon kuuluu kaikki Jeesukseen ja Raamattuun uskovat. Eniten minuun on vaikuttanut Luterilainen kirkko ja Patmos Lähetyssäätiö. Olen ollut Luterilaisessa kirkossa pyhäkoulunopettajana jo murrosikäisenä ja pitänyt tyttökerhoa. Patmosystävä olen ollut jo n. 25 vuotta. Olen täyttynyt Pyhällä Hengellä Patmoksen kokouksessa. Olen vähän tutustunut helluntai seurakuntaan ja koska kirkko on niin liberalisoiunut, eikä tunnusta niin paljoa Pyhän Hengen voimaa, olen kolmatta vuotta River seurakunnassa ja eronnut luterilaisesta kirkosta. Olen ollut särkynyt sielustani ja murtunut mieleltäni, mutta Pyhä Henki on eheyttänyt minua paljon. Ristin sovitustyö merkitsee minulle paljon, mutta en ihaile köyhyyttä, enkä kärsimystä. ...sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Joka tällä tavoin palvelee Kristusta, on Jumalalle mieluinen ja kelpaa myös ihmisille. Tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme. Room 14:17-19 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Fil 4:4,5 Hyväksyn kaikki kristilliset kirkot ja vapaat suunnat. Kuuntelen paljon Radio Patmosta, Radio Deitä ja katson TV7. Pidän harhaoppisina esim. Jehovan todistajia, mormoneja, New Age:ä jne.. En usko kaikkien uskontojen yhdistämiseen. Jos täytyy laittaa Raamattu ja traditio tärkeysjärjestykseen, niin Raamatun sana on ensin ja sitten vasta traditio tai ”kristillinen kulttuuri”.

Teesi 10: Luther sovelsi Lectio Divinaa hengellisessä elämässään.

Mulla on rikas ja antoisa hengellinen elämä: luen aamulla Raamattua Hetkinen Raamatun lukemiseen raamatunlukuoppaan kanssa ja rukoilen. Rukoilen pitkin päivää lyhyitä, Jeesus auta! Ja Jeesus siunaa! Ja Kiitos Jeesus! -rukouksia. Käyn aktiivisesti seurakunnassa sanan kuulossa, Hengellä täyttymässä ja ehtoollisella. Ohjaan raamattupiiriä, opiskelen hengellisiä koulutuksia, luen hengellisiä kirjoja, . kirjoitan hengellistä blogia, kuuntelen Radio Patmosta, Radio Deitä ja katson TV7. Päätän päiväni Raamattua lukemalla Riverin raamatunlukuoppaan kanssa ja nyt sain joululahjaksi Danilo Vallan Raamatun äärellä joka päivä -kirjan ja otan sen vielä illaksi Raamatun lukemisen avuksi ja rukoilen.

Olen ollut kiusattu ja ahdistuksissa. Olen sairastanut skitsofreniaa, syöpää ja 2. tyypin diabetesta. Olen saanut Jumalalta voimaa kestää iloiten hätää, ahdistusta, vainoja, pilkkaa ja väkivaltaa Jeesuksen nimen tähden ja pysynyt uskossa!

Raamattu on rakkain kirja minulle. Sain ensimmäisen Raamattuni 100 pyhäkoulukerrasta n. 11-vuotiaana. Kysyin pyhäkoulunopettajaltani, että onko tämä se kirja, josta kerrotaan pyhäkoulussa, onko tämä se kirja, jossa kerrotaan Jeesuksesta? Pyhäkoulunopettaja vastasi, että: kyllä on. Alussa tutustuin Raamatussa evankeliumeihin, sillä kun itse pidin pyhäkoulua pienemmille lapsille, minun piti osata kertoa Raamatun kertomuksia heille. Silloin nuorena muistan märehtineeni ja sulatelleeni jakeita kerrallaan. Kun valmistelin pyhäkouluja, tunsin paloa rinnassa, ihan niin kuin opetuslapsilla Emmauksen tiellä. Minua kiinnosti Raamattu enemmän kuin koulunkäynti. En ymmärtänyt vielä Pyhästä Hengestä mitään ja Apostolien teot pysyivät salattuna. Eräs pyhäkoulunopettaja vei minut tutustumaan Patmokseen ja jäin sinne kuuntelemaan ”vahvaa ruokaa”. Siellä kasvoin hengellisesti paljon ja sain opetusta Raamatusta. Lyhyesti: täytyin Pyhällä Hengellä, tulin hyjätyksi rakkaudessa ja menin rikki, sain kutsun Raamatun opettamiseen, perustin raamattupiirin, kävin Helsingin Raamattukoulun, Maallikkosaarnaaja koulutuksen, Evankelista -koulutuksen, kirjoitan hengellistä blogia: www.opetuksiaraamatusta.blogspot.fi Tänä päivänä olen tässä Raamatunopetusakatemiassa opiskelemassa paremmaksi raamatunopettajaksi ja käyn samaan aikaan Maailman tärkein tehtävä -koulutusta. Olen lukenut Raamattua yli 30 vuotta. Yksi haaveeni olisi opiskella vielä teologian maisteriksi. Täytän tänä vuonna 2021 50 vuotta. Katsotaan, jääkö se vain haaveeksi..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti