lauantai 27. helmikuuta 2021

Ajatuksia kirjasta: Eero Junkkaala; Ihanat naiset-Esseitä Raamatun naiskuvista (Perussanoma)

 

Eeva, kaiken elävän äiti.

Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 1 Moos 1:27

Mies ja nainen ovat yksi kokonaisuus.

Niinpä he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Matt 19:6

Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja nai toisen, tekee aviorikoksen ja joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen. Matt 19:9


Nämä jakeet ovat kipeitä minulle. Olen sielussani kuin naimisissa, mutta en ole avioliitossa ollut koskaan kenenkään kanssa. Lepäsin kerran miehen sylissä, mutta hän hylkäsi minut yksinäisyyteen kokemaan avioliittoon kuuluvia kokemuksia. Olen kokenut niitä siitä lähtien, mutta olen aina elänyt yksin. Nyt olen hyljätty, vaikka en ole ollut koskaan naimisissa ja jos menen toiselle miehelle teen aviorikoksen tai jos joku mies minut nai, hän tekee aviorikoksen. Minulla on ollut muutama poikaystävä, mutta kukaan niistä, lähinnä päihteiden käytön vuoksi tai siksi, että ei ole edes uskossa, ei ole ollut avioliittoon kelpaava.

Herra Jumala sanoi:”Ihmisen ei ole hyvä olla yksinään. Minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva.” 1 Moos 2:18


Jeesus ei ollut kuitenkaan naimisissa. Hänen hääjuhlansa on vielä tulossa. Mutta raamatun mukaan vaikka eläisi yksin, ei pidä vetäytyä pois ihmisistä. .., mutta jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielly häneen. Me emme ole kuitenkaan niitä, jotka vetäytyvät pois ja joutuvat kadotukseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi. Hebr 10:38,39


Meillä uskovilla on onneksi monenlaista yhteyttä toisiimme:

Ystävyyttä:

Te olette minun ystäviäni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. Joh 15:14

Samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä:

Te ette siis enää ole vieraita ettekä muualaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä. Ef 2:19-22

Veli, sisar ja äiti ja Isä:

Mutta hän vastasi sanantuojalle: ”Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljiäni?” Sitten hän ojensi kätensä opetuslapsiinsa päin ja sanoi: ”Tässä ovat minun äitini ja veljeni!” Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini. Matt 12:48-50

Luopumalla omastaan, voi saada satakertaisesti veljiä, sisaria, äitejä, lapsia:

Jeesus sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, äidistään, isästään tai lapsistaan tai pelloistaan mutta ei saisi satakertaisesti taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja nyt, tässä ajassa vainojen keskellä, ja tulevassa ajassa iankaikkista elämää. Mark 10:29,30

Sisar ja sukulainen:

Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni.”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksesi. Sl 7:4

Et voi yksinäsi rakastaa, ellei sulla ole suhdetta Jumalaan ja ihmisiin.

Kysymys suurimmasta käskystä:

”Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” Jeesus vastasi hänelle:”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi.” Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän kaltainen, on:”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi” Yksin elävä nainen, ei siis olekaan yksinäinen Jeesuksen kanssa.

Naisen elämään kuuluu myös lapset. Jeesuksella ei ollut ”fyysisiä lapsia”, mutta hänellä on opetuslapsia. Täällä maanpäällä olleet opetuslapset ja me kaikki häneen uskovat.

Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. 1 Joh 5:2

Jeesus siunaa lapsia:

Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskettaisi heitä, mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Kun Jeesus näki sen, hän närkästyi ja sanoi:”Sallikaa lasten tulla minun luokseni älkääkä estäkö heitä, sillä heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.” Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. Mark 10:13-16

Jumalan lapsia:

Kaikki, joita Jumalan Henki johdattaa, ovat Jumalan lapsia. Te ette ole saaneet orjuuden henkeä elääksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden Hengen, jossa me huudamme ”Abba! Isä!” Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. Room 8:14-17

Katsokaa, millaista rakkautta Isä on meille osoittanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin.1 Joh 3:1

Uskon kautta Jumalan lapsi:

Te kaikki olette uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Gal 3:26

Lapsi on perillinen:

Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta. Gal 4:7

Lapsettomalle:

Onhan kirjoitettu: ”Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä. Riemuitse ja huuda, sinä, jolla ei ole synnytyskipuja! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies.” Gal 4:27

Me olemme valon lapsia:

..sillä kaikki te olette valon lapsia ja päivän lapsia.Me emme ole yön, emmekä pimeyden lapsia...Mutta koska olemme päivän lapsia, olkaamme raittiita, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypäränämme pelastuksen toivo. 1 Tess 5:5,8


Olen saanut kokea jotakin siitä mistä Laulujen laulussa puhutaan. Samalla olen ollut hyljättynä naisena, niinkuin Samarialainen nainen Sykarin kaivolla. Ja minulle on totta nämä sanat: ”Jokainen, joka juo tätä vettä, tulee uudelleen janoiseksi, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, sille ei ikinä tule jano. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.” Joh 4:13-14 Jesajassa tästä elävästä vedestä sanotaan näin: Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ja syökää. Tulkaa, ostakaa ilman rahaa, ilman hintaa viiniä ja maitoa. Jes 55:1 Ja Johanneksen evankeliumissa: ...”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon. Joka uskoo minuun, niinkuin Raamatussa sanotaan, hänen sisimmästään juoksevat elävän veden virrat.” Joh 7: 37,38 Ilmestyskirjassa puhutaan elävästä vedestä näin ...Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoiselle lahjaksi vettä elämän veden lähteestä . Ilm 21: 6 ja Enkeli näytti minulle myös elämän veden virran, joka hohtavana kuin kristalli kumpusi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Keskellä kaupungin pääkatua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät antaen hedelmänsä joka kuukausi. Puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi. Ilm 22:1,2 ja vielä ..Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon lahjaksi elämän vettä. Ilm 22:17


Minua lohduttaa suuresti aviorikoksesta kiinni otettu nainen. Joh 8:1-11. Kirjanoppineet ja fariseukset asettivat hänet väen keskelle ja sanoivat, että tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä ja nainen pitäisi tappaa. Jeesus kumartuu ja kirjoittaa sormellaan maahan. Olen miettinyt, että mitä Jeesus kirjoitti. Pyhällä mielikuvituksellani olen ajatellut näin. Jeesus kirjoitti ”Älä tee huorin!, 6. käskyn. Sitten Jeesus sanoo: Joka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisenä häntä kivellä. Ja kun hän toisen kerran kirjoittaa Jumalan sormellaan, hän pyyhkii tuon käskyn yli, antaen ihmisille anteeksi myös seksuaalisynnit. Kuultuaan Jeesuksen sanat he lähtivät pois toinen toisensa jälkeen, vanhimmista alkaen. Jäljelle jäi ainoastaan Jeesus ja nainen. Ja Jeesus kysyy: Nainen, missä ovat syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut? Ja Jeesus sanoo: En minäkään sinua tuomitse. Mene, eläkä enää tee syntiä. Jeesus armahtaa siis minutkin ja on sovittanut minunkin syntini. Mutta samalla hän sanoo, että älä enää syntiä tee. Minun tulee elää vastaisuudessa puhtaasti.


Toinen Raamatussa kerrottu kohtaaminen koskettaa minua myös. Fariseus ja syntinen nainen. Luuk 7:36-50. Fariseus pyysi Jeesusta syömään kanssaan. Syntinen nainen tuli fariseuksen kotiin mukanaan alabasteripullo, joka oli täynnä tuoksuöljyä. Hän asettui itkien Jeesuksen taakse jalkopäähän ja alkoi kyynelillään kastella Jeesuksen jalkoja Hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä. Fariseus paheksui syntistä naista. Jeesus kertoo kertomuksen siitä, että eräällä rahanlainaajalla oli kaksi velallista, toinen oli velkaa 500 denaaria ja toinen 50 denaaria. Rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Jeesus kysyi fariseukselta: Kumpi heistä siis rakastaa rahanlainaajaa enemmän. Fariseus, Simon, vastasi: Luulisin, että se, jolle hän antoi enemmän anteeksi. Jeesus vastasi: Oikein sinä ratkaisit. Naiseen päin kääntyen Jeesus sanoi fariseus Simonille: Näetkö tämän naisen? Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jaloilleni, mutta tämä kasteli minun jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta jalkojani siitä asti, kun tulin sisään. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta tämä voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteeksi, rakastaa vähän. Syntinenkin nainen saa syntinsä anteeksi Jeesukselta. Ja ilman mitään syytöksiä tai vaatimuksia Jeesus sanoo syntiselle naiselle. Sinun uskosi on sinut pelastanut. Ei ihmisen teot, vaan usko Jeesukseen pelastaa. Kun syntinen nainen oli saanut anteeksi, Jeesus sanoi naiselle: Mene rauhaan. Jeesus antaa rauhan sydämeen. Kun elää lähellä Jeesusta on rauha sydämessä, vaikka olisi ollut syntinen nainen. Mitä suuremmat synnit saa anteeksi, sitä suurempi armo, rakkaus ja rauha.


Magdalan Maria oli Jeesukselle rakas nainen. Hän oli juuri tuo syntinen nainen, joka voiteli Herran hyväntuoksuisella voiteella ja kuivasi hänen jalkansa hiuksillaan. Joh 11:2 Magdalan Marian sisarelle Martalle joka ahersi palvellen vieraita monin tavoin, Jeesus sanoi: Martta, Martta sinä huolehdit ja hätäilet monista asioista, mutta vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois. Tuo ”yksi” on sanan kuunteleminen Jeesuksen jalkojen juuressa. Minullakin on tuo ”hyvä osa” , josta olen niin kiitollinen Jeesukselle. Maria Magdaleena oli todistamassa, kun Jeesus antaa henkensä. Matt 27: 55,56. Hän oli näkemässä mihin Jeesus haudattiin. Mark 15:40-47 Hän oli todistamassa Jeesuksen ylösnousemuksen Mark 16:1-8, Matt 28:1-15, Luuk 24:1-12, Joh 20:11-18 Maria Magdalasta oli lähtenyt ulos seitsemän riivaajaa. Luuk 8:2 Voin silläkin tavalla samaistua Mariaan, että olen kuullut ääniä monia vuosia. Alussa kaikki oli kaaosta, mutta Jeesuksen kanssa olen jo selviytynyt hyvään kuntoon.

Muista naisista vielä:

Priska oli nainen, joka opetti. Hänen kodissaan kokoontui seurakunta. Minullakin on kutsu opettaa Raamattua, vaikka olen nainen. Minulla ja ystävilläni on raamattupiiri, jonka kanssa me kokoonnumme kodeissa ja siinä saan opettaa myöskin. Ja kirjoitan hengellistä blogia, jossa on Raamatun opetuksia. 1 Kor 16:19

Lyydia oli työtä tekevä nainen, yrittäjä, joka myi purppuraa. Minäkin saan tehdä töitä, vaikka olen nainen. Apt 16:13-15

Johanna Herodeksen taloudenhoitajan Kuusaksen vaimo, ja Susanna sekä useita muita naisia palvelivat opetuslapsia varoillaan. Luuk 8:3 Minäkin, naisena voin olla varakas ja minulla voi olla omaisuutta.

Nainen voi olla myös profeetta, niinkuin Hanna Luuk 2:36-38

Minua helpottaa se, että Jumalan silmissä on kallisarvoista katoamaton salassa oleva sydämen ihminen, hengeltään lempeä ja hiljainen. 1 Piet 3:4 Ei tarvitsekaan kilpailla maailman kauneuskilpailuissa! On hienoa olla nainen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti