sunnuntai 3. toukokuuta 2015

Valon messun saarna, Luuk 24: 36-49, Kirkkaampi kutsu

Pääsiäisen jälkeen elettiin ihmeellistä aikaa: Jeesus ilmestyi opetuslapsille.

Olin nuorena pyhäkoulunopettaja. Sen jälkeen olen saanut Pyhän Hengen kasteen.Sitten sairastuin, mutta keskelle sairauttani sain kutsun Raamatun opettamiseen. Perustin raamattupiirin, kävin maallikkosaarnaajan ja evankelistan koulutuksen. Nyt opiskelen Ison Kirjan opistolla Raamattua ja teologiaa.

Jeesus voi ilmestyä monella tavalla meille opetuslapsilleen. Opetuslapset puhuivat hengellisistä asioista. Sen keskelle Jeesus ilmestyi. Niin tapahtuu tänäkin päivänä.Taivasten valtakunta on sisällisesti teissä ja teidän keskellänne. Missä kaksi tai kolme on koolla Jeesusken nimessä, on Jeesus teidän keskellänne. Joku tulee uskoon armosta, tai ehkä joku on parantunut Jeesuksen nimessä. Tai ehkä joku on nähnyt unen tai näyn, jossa Jeesus on ilmestynyt. Jeesus elää vielä tänäkin päivänä. Taivasten valtakunnan läsnäolon voi kokea armovälineiden kautta: sanaa kuuntelemalla, lukemalla tai opiskelemalla, ja ehtoollisen kautta.

Keskelle hengellisten keskustelujen Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
Jeesus on Rauhanruhtinas. Raamatussa toivotetaan usein rauhaa.

Rauhan minä jätän teille: minun rauhani, sen minä annan teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko levoton, älköönkä pelätkö. Joh. 14:27

Tämän olen puhunut teille, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa rohkeat: minä olen voittanut maailman. Joh. 16:33.

Ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa. Fil. 4:7

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät myös on yhdessä ruumiissa kutsuttu, ja olkaa kiitollisia! Kol. 3:15

Pyhä Henki on rauhan henki.

Olen kiitollinen siitä, että olen kristitty. Uskomme perustuu niin hienoille asioille: rauhalle, rakkaudelle, anteeksiantamukselle ja ilolle. Kristinusko vastustaa kaikkea pahaa: väkivaltaa, julmuutta, sortoa ja riistoa. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heitä kutsutaan Jumalan lapsiksi.

Kristuksen kärsimys oli sovittavaa kärsimystä. Anteeksiantaminen sattui niin paljon. Jeesus nousi kuolleista Jumalan ylösnousemusvoimasta. Synti ja kuolema ei häntä voinut pitää, koska hän oli synnitön ja puhdas Jumalan Karitsa. Ei ole olemassa muuta nimeä kuin Jeesus, jossa meillä on syntien anteeksiantaminen. Jumala on jostain syystä päättänyt pelastaa saarnauttamansa ristin hullutuksen kanssa. Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan Voima. 1 Kor 1:18-21. Me saarnaamme edelleen Jeesuksen ristiä ja ihmisiä tulee edelleen uskoon.

Ja Jeesus lupasi Voiman korkeudesta, Pyhän Hengen, joka kirkastaa Kristusta. Puhä Henki taas tekee hedelmää uskovan elämässä ja kutsuu tehtäviin opetuslapsia. Ja hedelmistään puu tunnetaan. Kristinuskon hedelmää on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys uskollisuus, sävyisyys ja itsehillintä. Gal 5: 22-23. Armolahjoja on erilaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on erilaisisa, mutta Herra on sama. Meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, joka on meille annettu. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. Se, jolla on palvelutehtävä, palvelkoon, jolla opettamisen lahja, opettakoon. Se, jolla on kehottamisen lahja, kehottakoon. Joka antaa, antakoon vilpittömästi. Joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti. Joka harjoittaa laupeutta, tehköön sitä iloiten. Room. 12: 6-8.

Kaikista armolahjoista suurin on kuitenkin rakkaus. Raamattu kehoittaa meitä tavoittelemaan varsinkin profetoimista ja rakkautta. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko , niin, että voisin siirtää vuoria, mutta minulla ei olisi rakkautta, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni muiden ruokkimiseksi ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, en siitä mitään hyötyisi. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Kirkkain kutsu on rakastaa, Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti