Onko kristillinen usko häviämässä
maailmasta? Tämä sama kysymys löytyy Raamatusta: ”Mutta kun
Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?”Luuk
18:8
Mielestäni Raamatussa on jo käyty
vertailu ja kilpailu eri jumalien kesken, varsinkin Vanhassa
testamentissa -ja Jeesus voitti! Tänä päivänä koetetaan vain
nostaa vanhoja jo olleita epäjumailia uudestaan jalustalle, kun ei
voida hyväksyä sitä, että Jeesus on voittanut ja Jeesus riittää.
Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän
luo muuten kuin minun kauttani Joh 14:6
Kristinuskossa usko on lahja. ”Siinä
on rakkaus -ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan
siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa
meidän syntiemme sovitukseksi” 1 Joh 4:10. ”Me rakastamme, koska
hän on ensin rakastanut meitä.” 1 Joh 4:19
Sosiaalisen median idea on siinä, että
ihmiset pitävät yhteyttä keskenään. Tämän yhteydenpidon
tärkeys löytyy Raamatusta: ”Minkä olemme nähneet ja kuulleet,
sen me julistamme myös teille, että teilläkin olisi yhteys meidän
kanssamme.”1 Joh 1:3 ja ”Mutta jos me vaellamme valossa, niinkuin
hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme..” 1 Joh 4:7
Uskontunnustuksessa on myös yhteydestä: ...ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, … Yhteys on jotakin
tärkeää Raamatun Jumalan mielestä.
Onko Jumalaan uskovissa järkeviä
ihmisiä?
Tieteellisen tutkimuksen halveksiminen
ei missään nimessä ole raamatullista: Ymmärtäväinen sydän
hankkii tietoa, sitä etsivät viisaitten korvat. Sl 18:15 ..sillä
Herra antaa viisautta, hänen suustaan lähtee tieto ja ymmärrys. Sl
2:6 Kun viisaus tulee sydämeesi, tieto tulee sielullesi mieluisaksi
Sl 2:1
Ajattelen tieteen juuri niin, että
tiede tutkii Jumalan luomaa maailmaa.
Jumalan olemassaolo
Pidän rakastetuksi tulemista ihmisen
suurimpana tarpeena. Miksi näin? Raamattu kertoo, että Jumala on
rakkaus. 1 Joh 4:16 Hän on pyyteetön, epäitsekäs rakkaus. Sillä
niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen
Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh 3:16 Se, että ihmiset
perustavat perheitä, on mielestäni tämän rakastetuksi tulemisen
tarpeen näkyvä muoto. Perhe on ”rakkausyksikkö”. Perheyhteys
on myös seurakunnan yhteydestä Raamatussa oleva termi. Te ette siis
enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa
pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen
perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Hänessä
koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa.
Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi
Hengessä. Ef 2:19-22 Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen
osaltanne hänen jäseniään. 1 Kor 12:27 Rakkauden tarve kertoo
mielestäni Jumalan olemassaolosta. Meitä ei rakasta yhteiskunta,
mutta rakkauden Jumala rakastaa meitä. Pyhä Henki on rakkauden
Henki. Mutta toivo ei tuota pettymystä, sillä Jumalan rakkaus on
vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille
annettu. Room 5:5 Raamatussa Jumalaa kutsutaan myös Taivaan Isäksi
ja meitä ihmisiä Jumalan lapsiksi. Kaikki, joita Jumalan Henki
johdattaa, ovat Jumalan lapsia. Te ette ole saaneet orjuuden henkeä
elääksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden
Hengen, jossa me huudamme: ”Abba! Isä!” Henki itse todistaa
meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos
olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä ja
perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa, jos kerran yhdessä hänen
kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. Room
8:14-17. Minulle rakkaus on todiste Jumalan olemassaolosta.
Toinen todiste Jumalan olemassaolosta
on mielestäni moraalilaki. Raamatussa sanotaan: Tämä on se liitto,
jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien jälkeen,
sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne
heidän sydämeensä. Niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat
minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta lähimmäistään eikä
veli veljeään sanoen: ”Tunne Herra”, sillä he kaikki tuntevat
minut, pienimmästä suurimpaan. Ja minä annan anteeksi heidän
vääryytensä enkä enää muista heidän syntejään. Hebr 8:10-12
Tämä on se liitto, jonka minä teen heidän kanssaan näiden
päivien jälkeen, sanoo Herra: minä panen lakini heidän sydämeensä
ja kirjoitan ne heidän mieleensä. Hebr 10:16. Olen samaa mieltä
C.S.Lewisin kanssa, että moraalisäännöt ovat ihmiskoneen
käyttöohjeita.
Francis S. Collins:in ajatus, että
Jumalan täytyy olla luomansa maailman ulkopuolella ja siksi
tieteelliset menetelmät eivät tavoita häntä -on mielenkiintoinen.
Sieltä jostain Jumala tuli ihmiseksi elämään ihmisen elämän ja
sovittamaan ihmisen synnin. Ja sinne jonnekin Jumala meni edeltä
”valmistamaan meille sijaa” Joh 14:2,3 Ja tuo ihmiseksi tullut
Jumala jätti maan päälle Pyhän Hengen, jonka kautta meillä on
rukouksessa yhteys sinne jonnekin sen jälkeen kun esirippu sinne
jonnekin repesi ja yhteys ihmisen ja Jumalan välillä korjattiin
ristillä kärsineen, kuolleen ja ylösnousseen Jumalan kautta.
Raamattu kutsuu tuota paikkaa taivaaksi. Ja sinne me pääsemme, kun
sydämessä uskomme, että tosi Jumala ja tosi ihminen, sovitti
minunkin syntini tuolla ristillä. Mutta vaikka taivas on olemassa ja
sitä ei tieteellä pystytä tutkimaan -se on Jumalan luoman maailman
ulkopuolella, tuo taivas on kuitenkin niin lähellä, kuin yhden
rukouksen päässä ja ihminen voi elää lähellä Jumalaa. Herra on
lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, ja hän pelastaa ne,
joilla on murtunut mieli. Ps 34:19 Näin sanoo Korkea ja Ylhäinen,
joka pysyy ikuisesti ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa
ja pyhyydessä ja niiden luona, joilla on murtunut ja nöyrä henki,
että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja herättäisin eloon
murtuneiden sydämen. Jumala on toisaalta taivaassa ja toisaalta niin
lähellä meitä.
Pahan ongelma-teodikean ongelma
Olen pyrkinyt oppimaan tuntemaan
Jumalaa ja elää Jumalan yhteydessä. Olen kärsinyt monella
tavalla: olen sairastanut skitsofreniaa, syöpää ja diabetesta. En
voi koskaan synnyttää lasta, enkä ole koskaan päässyt naimisiin
ja taloudellisesti elän köyhyysrajalla. Kaiken tämän keskellä on
Jeesus ollut mun kanssa. Olen säilyttänyt uskon. Olen saanut oppia
tuntemaan särkyneiden ja murtuneiden Jumalan. Olen saanut kokea
Pyhän Hengen Voimaa. ”Kuinka moni onkaan löytänyt uskon ja
elämän tarkoituksen vasta vastoinkäymisten ja ahdistusten
keskellä” s.46 Uskovana ”Tämä maailma ei kuitenkaan ole koko
todellisuus”s.47 Kerran saa paha palkkansa, mutta myös hyvä saa
palkkansa. Viimeisellä tuomiolla, josta Raamattu kertoo, tapahtuu
täydellinen oikeudenmukaisuus. Jos olisi vain tämän maailman elämä
ilman toivoa taivaaseen pääsystä, kaikki jäisi kesken ja olisi
vain epäoikeudenmukaisuutta ja kärsimystä. Luther on opettanut,
että paholainen on Jumalan kahlekoira eli että ”paha palvelee
viime kädessä Jumalan hyviä suunnitelmia. Jos perimmäinen
tarkoitus on tuntea Jumala ja päästä kerran taivaaseen, niin
elämän vaikeudetkin saavat uuden näkökulman.”s.47 Onneksi
taivaaseen pääsystä ei päätä paholainen, vaan Jeesus Kristus,
Hyvä Paimen.
”Jumala ei pakota ketään uskomaan
häneen ja hän jättää ihmiselle mahdollisuuden joko uskoa tai
olla uskomatta” s.48 Jumala haluaa, että ihminen vapaaehtoisesti
rakastaa Jumalaa. Se ei olisi rakkautta, jos uskoon pakotettaisiin.
Ihmisellä on vapaa tahto. Kuitenkin ”Kateuteen asti hän halajaa
henkeä, jonka on pannut meihin asumaan” Jaak 4:5
Luomisusko ja luonnontiede
En tietenkään ole tiedenainen, mutta
jos vilpittömästi kerron uskomukseni, niin en usko, että toisesta
eläinlajista voi muuntua toiseksi. Mä uskon sen, että saman lajin
sisällä voi tapahtua kehitystä, mutta en usko, että vaikka
kalojen ja nisäkkäiden välillä tapahtuu yhtymistä. Esim ihmisenä
en halua yhtyä mihinkään eläimeen, oikein puistattaakin toi
ajatus. Mutta uskon siihen, että Suomen kallioperä voi olla kolmen
miljardin vuoden ikäistä. Tämä yksi älköön kuitenkaan olko
teiltä salassa, rakkaani: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta
ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. 2 Piet 3:8 Maailman ikä voi siis
mielestäni olla miljardeja vuosia vanha. Ja lajin sisällä voi
mielestäni tapahtua kehitystä. Olen miettinyt, että onko ihminen
kehittynyt apinasta, voi olla, apinat ja ihmiset voivat olla samaa
lajia, josta ihminen on kehittynyt. Mutta ihminen on kuitenkin aivan
jotain ainutlaatuista. Ihminen syntiinlankeemuksen jälkeen huomasi
olevansa alasti. Mikään eläin ei käytä ja valmista vaatteita,
mutta ihmisen täytyy. Mikään eläin ei ymmärrä hyvää ja pahaa
samalla tavalla kuin ihminen kykenee arvioimaan hyvän ja pahan
välillä. Eläin ei ole Jumalan kaltainen, niinkuin Raamattu sanoo
ihmisen olevan. Ihmisten välinen kommunikointi, rakentaminen,
työnteko on aivan ainutlaatuista. Mikään eläin ei pysty samaan.
Mutta en usko, että ihminen haluaa yhtyä eläimiin tai pystyisi
jotenkin yhtymään kasveihin. En usko, että ihmisen jälkeen
kehittyisi joku mutaatio. Uskon Raamattuun ja ihminen kehittyy
ainoastaan niin, että kuoleman jälkeen hän pääsee joko
iankaikkiseen taivaaseen, jos uskoo Jeesuksen ristin sovitustyöhön
tai joutuu helvettiin.
Jumala on sanallaan luonut kaiken.
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala...Sana
tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen
kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on
Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh 1:1-18 Uskon
alkuräjähdykseen. Uskon, että Jeesus on elävä Sana. Pyhässä
mielikuvituksissani olen ajatellut, että Taivaan Isä alussa sanoi:
Jeesus! Ja Jeesus on tuo alkuräjähdys.
Raamattu puhuu monessa kohdassa
Kristuksen kirkkaudesta ja valosta. Taivaan enkelit ja yhteys taivaan
kanssa tapahtui yleensä aina valon tai kirkkauden loisteessa.
Enkelit hohtavat kirkkaina, kirkastusvuorella Jeesuksen kasvot
loistivat kuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoiseksi kuin
valo. Kun mietin avaruuden suunnattomia mittasuhteita ja yhdistän
jälleen pyhässä mielikuvitusessani taivaan kirkkauden ja avaruuden
mittasuhteet niin, että valovuosi tarkoittaa Jumalan
”kulkemisnopeutta”
”...on tärkeää, että tutkijat
tunnistavat jatkuvasti oman eettisen vastuunsa ja punnitsevat
tieteellisen tutkimuksen seurauksia ihmiselle ja luomakunnalle.”
s.75 Tässä kohdassa haluan nostaa sukupuolineutraalin avioliiton
esille. Onko todella tunnistettu eettinen vastuu ja punnittu
rehellisesti homoavioliittoa ja homoperheiden lasten selviytymistä,
tieteellisesti.
Raamattu historian kirjana
On hienoa, että Raamatussa on niin
paljon tieteellisesti todistettua historiaa. Jumala on historian
Jumala.
Tyhjän haudan todistus
Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen
tapahtui ainakin kolme merkillistä muutosta: sapatti vaihtui
sunnuntaiksi, ajanlasku muuttui; nyt odotetaan Jeesuksen takaisin
paluuta 2021 vuotta jKr eli jälkeen Kristuksen syntymän ja
juutalainen uhrikäytäntö lakkautettiin. Tämän tahdon perusteella
meidät on pyhitetty Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla
kertakaikkisesti...Kristus sen sijaan on uhrannut yhden ainoan uhrin
syntien vuoksi ja istuutunut ikuisiksi ajoiksi Jumalan oikealle
puolelle. Hebr 10:10-12
Raamatun tulkinnasta
Pidän Raamatun tulkinnassani
tärkeimpinä kolmea asiaa: risti, rakkaus ja Pyhä Henki.
Kristinuskon vaikutushistoria
Jeesus on vaikuttanut minun elämässäni
niin, että en halua käyttää mitään päihteitä tai tehdä
mitään rikollista. Olen saanut tarkoituksen elämääni. Sain
kutsun Raamatun opettamiseen ja sitä varten olen tällä
kurssillakin. Vaikka kerroin, että minulla on ollut sairautta,
kaikki sairauteni ovat oireettomia, eikä minulla ole kipuja niiden
tähden. Ja Pyhän Hengen kautta minulla on ilo ja rauha sydämessäni.
Saan elää lähellä Herraa.
Kuoleva vai elpyvä uskonto
Minusta on surullista, että
länsimaissa kristinusko on hiipumassa, kun samalla iloitsen
kristinuskon menestymisestä muuallapäin maailmaa. Odotan kuitenkin
uskossa ja rukouksessa herätystä länsimaihin.
Vainottu kristinusko
On Suomessakin otettu ensiaskeleita
kristinuskon vainoamiseen. Esim Päivi Räsänen tai Tapio
Puolimatka. Hiljaista kristinuskon vainoa on myös se, ettei
koulussa saa olla tunnustavaa uskonnonopetusta, ei ole enää
aamuhartauksia, eikä joulukuvaelmia. Vihapuheena pidetään Raamatun
lainaamista puheessaan tai krusifiksia ei saa olla esillä.
Ymmärryksen ja uskon suhde
Kristinuskolla on oma sisältönsä.
Tuo sisältö pohjautuu Raamattuun. Moni sanoo Suomessa, ettei usko
niinkuin kirkko opettaa ja kun kysyy, että miten hän sitten uskoo,
tulee vastaukseksi monenlaista. Usein se ei enää ole kristinuskoa.
Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan ja lausun uskossa uskontunnustuksen.
Minun uskoni on sekoitus luterilaista ja karismaattista uskoa. Uskon
tiettyyn rajaan asti ristin teologiaan, mutta en usko, että koko
maanpäällinen elämä olisi tarkoitettu vain kärsimiseen. En etsi
kärsimystä ehdoin tahdoin. Osa minusta uskoo siihen, että Jumala
haluaa siunata ihmistä ja haluaa hänen olevan onnellinen ja
menestynyt. Suuret uskonsankarit: Abraham, Mooses, Joosef, Daavid jne
ovat kärsimyksistään huolimatta menestyneet elämässään. Monen
heidän kohdallaan sanotaan, että he kuolivat elämästään
kyllänsä saaneina. Todellinen elämä on rikasta elämää, siihen
kuuluu murhetta tappioita ja sairauksia ja iloa, onnea ja menestystä.
Joskus saa mennä hyvinkin. Jeesus rakastaa minua oikeasti ja
iloitsee minun menestyksestäni, niinkuin vanhemmat lastensa
menestyksestä. Olen saanut täyttyä Pyhällä Hengellä, olen
saanut Pyhän Hengen kasteen. Saan olla kanavana välittämässä
Pyhää Henkeä eteenpäin. Uskon uudestisyntymiseen, mutta
Luterilainen messu on kovin rakas minulle myöskin. Koen, että
Jeesus on läsnä leivässä ja viinissä. Luterilainen
ehtoollisliturgia on minulle merkityksellinen. Synnintunnustus ja
synninpäästö ennen ehtoollista valmistaa pyhälle aterialle.
Ehtoollisen jälkeen saa siunauksen kotiinsa mukanaan.
Uskontunnustus, Isä meidän ja Herran siunaus elävät minussa
oikeasti. Kaipaan kuitenkin kirkkoon sitä sanan julistusta ja sanan
opetusta, jota karismaattisissa seurakunnissa on. Luterilaisessa
kirkossa ei enää uskota Raamattuun tai Pyhällä Hengellä
täyttymiseen. Olen liittynyt River seurakuntaan. Minun on siellä
”helpompi uskovaisena hengittää”. Saan rauhassa uskoa
Raamattuun, Pyhällä Hengellä täyttyminen on siellä normaalia.
Olen sitä mieltä, että jokaisella kristityllä lampaalla on oltava
oma laumansa, jonne kuulua. Sillä kun lammas on eksynyt laumastaan
ja ehkä pudonnut johonkin rotkoon, se on helppo saalis koiralle tai
sudelle. Mutta jos uskovainen lammas on seurakuntalaumassaan, se on
Hyvän Paimenen ja muiden lampaiden suojassa ja turvassa.