lauantai 9. huhtikuuta 2022

Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen.

 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen. Matt 10:38

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Seuraava jae antaa jotain valoa tähän: Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Matt 10:39

Paavali selventää asiaa: Mutta mikä minulle oli voitto, sen olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä luen kaiken tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken ja pidän sen roskana, että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, joka tulee laista, vaan sen, joka tulee uskosta Kristukseen, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella. Haluan tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemuksensa voiman ja hänen kärsimystensä osallisuuden ja tulla hänen kaltaisekseen samastumalla hänen kuolemaansa, kunhan vain pääsen ylösnousemukseen kuolleista. Fil 3:7-11


Paavali sanoo, että tärkeämpää kuin kaikki maalliset asiat, jopa sukulaisuussuhteet tai työpaikat, on tuntea Jeesus Kristus. Paavali pitää kaikkea muuta roskana Jeesuksen tuntemisen rinnalla. Hän haluaa voittaa omakseen vanhurskauden (Jumalalle kelpaavuuden), joka tulee uskosta Jeesukseen, uskosta Jeesuksen ristin sovitustyöhön, syntien anteeksisaamiseen. Tämän uskon antaa Jumala armosta ihmiselle. Paavali haluaa tuntea Jeesuksen. Jeesuksen oppii tuntemaan lukemalla Raamattua. Paavali haluaa tuntea Jeesuksen ylösnousemusvoiman. Se on Puhä Henki. Pyhän Hengen Voiman voi kokea ja Pyhällä Hengellä saa täyttyä.

Eläessään maan päällä, Jeesus lupasi Pyhän Hengen kaikille, jotka rakastavat Jeesusta ja noudattavat hänen sanaansa, ristin sovitustyön jälkeen. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää minun nimessäni, opettaa teille kaiken  ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen teille sanonut. Joh 14:26. Ylösnoustuaan ja ilmestyttyään monille Jeesus sanoi: Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka. Apt 1:8 Ja Pyhän Hengen vuodattamisesta kerrotaan näin: Kun helluntaipäivä oli tullut, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä tuli taivaasta humaus, niin kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat...ja he täyttyivät kaikki  Pyhällä Hengellä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. Apt 2:1-4

Raamattu sanoo, että älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä. Ef 5:18 Jeesus ei ainoastaan kiellä alkoholin käyttöä, vaan antaa parempaa tilalle. Pyhän Hengen, rakkauden Hengen, voi kokea ja tuntea. Jos et koe ja tunne Pyhää Henkeä saatat helposti lähteä kokemaan alkoholin tai huumeiden humalatilaa. Mutta Pyhän Hengen "kännissä" koet rakkautta ja Voimaa ilman krapulaa tai muita päihteiden seurauksia, eikä Pyhällä Hengellä täyttyminen maksa mitään. 

Paavali siis halusi tuntea Kristuksen  ja hänen ylösnousemuksensa voiman, hän halusi myös saada Jeesuksen kärsimyksistä osallisuuden. Pietari kirjoittaa kärsimisestä kristittynä: Rakkaani, älkää oudoksuko sitä tulenpoltetta, jossa olette ja jossa teitä nyt koetellaan, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa. Päinvastoin iloitkaa sitä mukaa kun olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, jotta saisitte iloita ja riemuita myös hänen kirkkautensa ilmestyessä. Jos teitä pilkataan Kristuksen nimen tähden, olette autuaita, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää päällänne. Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tai siksi, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin asioihin. Mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetko, vaan ylistäköön tästä nimestään Jumalaa. Aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät tottele Jumalan evankeliumia? Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihin joutuukaan jumalaton ja syntinen? Sen tähden myös ne, jotka kärsivät Jumalan tahdon mukaan, uskokoot sielunsa uskollisen Luojan haltuun ja tehkööt sitä, mikä on hyvää. 1 Piet 4:12-19

Paavali halusi myös tulla Jeesuksen kaltaiseksi. Millainen on Jeesuksen kaltainen ihminen? Hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltään. Matt 11:29 Hän on ihmisten kanssa, niin kuin se, joka palvelee. Luuk 22:27 Hän on syntisten ystävä Luuk 7:34 Hän lukee, kuuntelee ja jakaa elämän leipää Joh 6:35 Hän on valona ja suolana maailmassa. Matt 5:13-16 Hän jakaa syntien sovituksen sanaa 2 Kor 5: 18,19 Hän on elämän puolella Joh 10:10 Hän on hyväsydäminen  johtaja Joh 10:11-15 Tekee hyviä tekoja Joh 10:32 Hän uskoo, että Jeesus on Jumala ja sovittanut synnit ja ylösnoussut kuolleista Joh 11:25 Liikkuu siellä, missä Jeesusta julistetaan Joh 12:26 Uskoo Jeesusta ainoana tienä Jumalan luo. Joh 14:6 Ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa 1 Kor 13:6 On suorassa rukousyhteydessä Jeesuksen kanssa Matt 27:51 Tuottaa Jeesukselle paljon hedelmää Joh 15:1-17 On täynnä Hengen hedelmiä: rakkautta, iloa, rauhaa, pitkämielisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, sävyisyyttä ja itsehillintää. Gal 5:22,23 On täynnä rakkautta: pitkämielisyyttä, lempeyttä, ei kadehdi, ei kerskaile, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Kaiken se peittää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. 1 Kor 13:4-7 On täynnä Jumalan kirkkautta Joh 17: 22 Tunnustaa uskonsa julkisesti, se ei ole vain henkilökohtainen asia Joh 18:20 Ja rakastaa Jumalaa koko sydämestään ja lähimmäisiä niin kuin itseään. Mark 12:28-34

Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää yksin, mutta jos se kuolee, se kantaa paljon satoa. Joka rakastaa elämäänsä, menettää sen, mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, säilyttää sen iankaikkiseen elämään. Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua, ja missä minä olen, siellä myös minun palvelijani on oleva. Jos joku palvelee minua, niin Isä kunnioittaa häntä. Joh 12:24-26 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti