lauantai 21. tammikuuta 2023

Herra on minun paimeneni

 Kun kuljen Sörnäisissä tai Itäkeskuksessa, ja katselen ihmisiä, en voi olla ajattelematta, että nämä ihmiset näyttävät ihan kuin eksyksissä olevilta lampailta ilman paimenta. 

Miksi?


"Asettakoon Herra, jonka vallassa on kaikkien ihmisten henki, seurakunnan johtoon miehen, joka kulkee heidän edellään, joka vie heidät ulos ja tuo heidät takaisin, ettei Herran seurakunta olisi kuin lammaslauma ilman paimenta." 4. Moos 27:16,17

Sillä paimenet olivat järjettömiä, he eivät etsineet Herraa. Sen tähden he eivät menestyneet, ja heidän koko laumansa joutui hajalleen. Jer 10:21

Sen tähden, näin sanoo Herra, Israelin Jumala, paimenista, jotka kaitsevat minun kansaani: Te olette hajottaneet minun laumani, karkottaneet lampaat pois ettekä ole pitäneet niistä huolta. Katso, minä pidän huolen teidän pahojen tekojenne rankaisemisesta, sanoo Herra. Jer 23:2

Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, eivätkö minun lampaani ole ryöstettävinä ja kaikkien villipetojen syötävinä sen vuoksi, ettei niillä ole paimenta? Paimeneni, eivät välitä minun lampaistani vaan pitävät huolta vain itsestään eivätkä kaitse minun lampaitani? Hes 34: 8

Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn näiden paimenten kimppuun ja vaadin lampaani pois heidän käsistään. Minä teen lopun heidän kaitsemisestaan, eivätkä nuo paimenet enää kaitse niitä. Minä pelastan lampaani heidän suustaan, eivätkä ne enää ole heidän syötävinään. Hes 34:10

Minun vihani syttyy paimenia kohtaan, johtokauriita minä rankaisen. Herra Sebaot pitää huolen laumastaan, Juudan heimosta, ja tekee siitä majesteetillisen sotaratsun. Sak 10:3

Voi mieletöntä paimenta, joka lampaat hylkää! Miekka hänen käsivarteensa ja oikeaan silmäänsä! Kuivettukoon hänen käsivartensa, ja sumentukoon hänen oikea silmänsä! Sak 11:17

Minä esimerkiksi en saa jättää raamattupiiriäni.

Jeesuskin kävelee Sörnäisissä ja Itäkeskuksessa ja ajattelee:

Astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa. Hänen tuli ihmisiä sääli, sillä he olivat kuin lampaat ilman paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille monia asioita. Mark 6:34

..sillä hän on meidän Jumalamme. Me olemme kansa, jota hän paimentaa, lauma, jota hänen kätensä kaitsee..Ps 95:7

Millainen on hyvä paimen?

Hän kaitsee laumaansa paimenen lailla. Hän kokoaa karitsat käsivartensa turviin ja kantaa niitä sylissään, johdattelee imettäviä lampaita. Jes 40:11

Minä annan teille sydämeni mukaisia paimenia, ja he kaitsevat teitä ymmärtäväisesti ja taitavasti. Jer 3:15

Minä herätän heille paimenia, jotka kaitsevat heitä. He eivät enää pelkää eivätkä ole kauhuissaan, eikä yhtäkään heistä tule puuttumaan, sanoo Herra. Jer 23:4

Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolta. Niin kuin paimen pitää huolta laumastaan, kun lampaat ovat hajaantuneet hänen luotaan, niin minäkin pidän huolen lampaistani ja pelastan ne kaikkialta, minne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä. Hes 34:12

Millainen paimen Jeesus on?

Minä herätän heille yhden paimenen, ja hän, palvelijani Daavid, kaitsee heitä. Hänestä tulee heidän paimenensa. Hes 34:23

Palvelijani Daavid on heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on yksi paimen. Silloin he vaeltavat minun säädösteni mukaan, noudattavat minun lakejani ja toimivat niiden mukaan. Hes 37:24

Jeesus sanoo: Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä. Mutta kun palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, näkee suden tulevan, hän jättää lampaat ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman...Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut. Joh 10: 11-14

Lammaspaimenet saivat todistaa Jumalan, Hyvän Paimenen, syntymisestä maanpäälle:

Kun enkelit olivat menneet heidän luotaan taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen:"Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti."..Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, mitä olivat kuulleet ja nähneet, sillä kaikki oli niin kuin heille oli puhuttu. Luuk 2: 15,20

Pitäkää siis huoli itsestänne ja koko siitä laumasta, johon Pyhä Henki on pannut teidät kaitsijoiksi paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellään on itselleen hankkinut. Apt 20:28

Mulle on annettu pieni raamattupiiri laumaksi, johon Pyhä Henki on pannut paimentamaan. 

Rauhan Jumala, joka on nostanut kuolleista meidän Herramme Jeesuksen, hänet, joka iankaikkisen liiton veren perusteella on se suuri lampaiden paimen Hebr 13:20

Ihminen on vastuussa siitä, miten on elänyt tämän maanpäällisen elämän, Jumalalle. 

Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Matt 25:32

Silloin te ylipaimenen ilmestyessä saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. 1 Piet 5:4

Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Ps 23:1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti